PANTUN
Pergi sekolah setiap hari,
Untuk belajar berkali-kali;
Planet yang hampir Matahari,
Utarid nama yang diberi..
Pergi sekolah setiap hari,
Untuk belajar bahagi;
Zuhrah nama yang diberi,
Planet kedua dari Matahari.
Pergi sekolah setiap hari,
Pakai baju sekolah ini;
Bumi yang cantik sekali,
Planet ketiga dari Matahari.
Pergi sekolah setiap hari,
Bawa beg berat sekali;
Planet Marikh merah sekali,
Planet keempat dari Matahari.
Pergi sekolah setiap hari,
2+3=5 jawapan diberi;
Musytari planet yang besar sekali,
Planet kelima dari matahari.
Planet keenam dari matahari,
Planetnya pelik sekali;
Zuhal nama yang diberi,
Diberi gelang anggun sekali.
Pergi sekolah setiap hari,
Belanja 50 sen diberi hari-hari;
Planet Uranus nama diberi,
Planet ketujuh dari Matahari.
Pergi sekolah rumah pun sunyi,
Tiada orang hendak menyanyi;
Neptun tak tahu ada penghuni,
Planet kelapan dari Matahari.
Dari pandangan biru bestari,
Planet Pluto akhir sekali,
Terletak jauh sekali,
Dari lingkaran Matahari.
1.
|
Pada masa dahulu manusia menggunakan
anggota badan untuk mengukur jarak. Kaedah ini kurang tepat kerana saiz badan
manusia adalah berbeza-beza.
|
2.
|
Untuk mengukur jarak dengan lebih tepat
alat-alat yang seragam dan piawai perlu digunakan.
|
3.
|
Pada masa kini pengkuran jarak
menggunakan sistem metrik. Semua tempat di dunia menggunakan sistem
metrik yang sama.
|
SISTEM METRIK
1
cm = 10 mm
1 m = 100 cm
1
m = 1000 mm
1 km = 1000 m
4.
|
Pembaris merupakan alat untuk mengukur
jarak garis lurus yang kecil. Unit ukuran yang digunakan ialah cm. Jarak
yang lebih kecil boleh diukur dengan menggunakan unit mm.
|
5.
|
Semasa mengukur dengan menggunakan
pembaris, mata mestilah berada tepat di atas tanda yang hendak dibaca.
|
6.
|
Panjang garis lengkung boleh diukur
dengan menggunakan benang dan pembaris.
|
Menyiasat Dunia Teknologi Tahun 4
Kebaikan Teknologi
1 Teknologi memberikan banyak kebaikan kepada kita
2 Contoh-contoh kebaikan teknologi adalah seperti
yang berikut
a)mesin membantu meningkatkan pengeluaran
hasil pertanian
b) pengangkutan moden membolehkan kita
bergerak dengan lebih cepat dan selesa
c) Rekaan alat komunikasi moden membolehkan
kita berkomunikasi dengan orang di sebarang tempat di dunia ini
d)Mesin membantu meningkatkan pengeluaran
kilang dan mengurangkan kos.
Keburukan Teknologi
1.
Kilang membebaskan gas dan sisa toksik yang
menyebabkan pencemaran udara dan air.
2.
Tumpahan minyak menyebabkan kepupusan banyak
hidupan air.
3.
Aktiviti pembalakan yang keterlaluan dengan
peralatan moden menyebabkan kepupusan hidupan dan kemusnahan dan alam sekitar.
4.
Pertambahan penggunaan sumber seperti petroleum
menyebabkan kesusutan sumber semula jadi.
5.
Rekaan alat senjata pemusnah menyebabkan
kemusnahan harta benda dan membunuh ramai manusia.
Nak jawab Sains sebenarnya mudah.
Ada teknik dan kemahiran, murid tidak akan menghadapi masalah dalam menjawab
soalan. Guna konsep yang senang.
1. What to Change - WC
2. What to Measure - WM
3. What to Observe - WO
Aim, purpose, to find out, to study
- Guna jari untuk kira perkataan.
- KOD 8- To investigate the relationship between WC and WM.
Relationship, Hyphothesis, Conclusion
KOD 11
1. What to Change - WC
2. What to Measure - WM
3. What to Observe - WO
Aim, purpose, to find out, to study
- Guna jari untuk kira perkataan.
- KOD 8- To investigate the relationship between WC and WM.
Relationship, Hyphothesis, Conclusion
KOD 11
·
As the WC increases
or decreases, the WM increases or
decrease.
·
When the WC increases or decreases, the WM increases or decrease.
·
If the WC increases
or decreases, the WM increases or
decrease.
1. What to change:// manipulated variable (sekarang)
2. What to measure/observe:// responding variable (sekarang)
3. What to kept the same:// constant variable (sekarang)
Matematik adalah mata pelajaran latihan, latihan, latihan.
Jika anda lemah Matematik, pastikan anda belajar, mengulangkaji dan menyelesaikan masalah atau membuat latihan selama 1 1/2 jam setiap hari.
Seperti kemahiran di dalam arena sukan yang memerlukan LATIHAN HARIAN DAN LATIHAN BERTUBI-TUBI, BEGITULAH JUGA MATEMATIK.
Selain membuat latihan yang banyak, pelajar juga harus membuat sesuatu masalah taraf soalan peperiksaan secara berulang-ulang. Tidak cukup sesuatu soalan bertaraf peperiksaan itu dibuat sekadar sekali dengan jawapan yang tepat dan tidak lagi diulangi penyelesaiannya kali kedua dan ketiga dan seterusnya. Anda dinasihatkan untuk membuat soalan yang sama dalam masa 4-6 minggu kemudian dengan cara penyelesaian yang pantas.
Dengan cara demikian, anda akan MAHIR dan CEKAP dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Pada 4-6 minggu kemudian, ulangi lagi kali ketiga dengan pantas. Mungkin masa yang diambil sekadar beberapa minit sahaja.
Pelajar sebaik-baiknya mempunyai dua buku rujukan. Jangan berharap semata-mata kepada buku teks sekolah. Pastikan buku rujukan digunakan sepenuhnya. Tandakan semua perkara-perkara penting. Di mana perlu, TULISKAN NOTA TAMBAHAN dalam buku nota atau buku latihan untuk membantu anda meningkatkan kefahaman. Jangan takut buku-buku tersebut mengalami kekotoran.
Pastikan pelajar telah hafal sifir. Cara menghafal sifir bukanlan perkara yang susah. Di mana sahaja masa anda terluang adakah dialog sifir dalam pemikiran anda. Adakan dialog pantas dalam pemikiran anda dan anda bisikkan atau lafazkan pendaraban sesuatu sifir. Jika ini diamalkan selalu, pasti sifir bukan menjadi satu masalah.
sumber-http://smkap-panitiamate.blogspot.com/2010/07/tips-cara-mempelajari-matematik-5r.html
2. What to measure/observe:// responding variable (sekarang)
3. What to kept the same:// constant variable (sekarang)
Matematik adalah mata pelajaran latihan, latihan, latihan.
Jika anda lemah Matematik, pastikan anda belajar, mengulangkaji dan menyelesaikan masalah atau membuat latihan selama 1 1/2 jam setiap hari.
Seperti kemahiran di dalam arena sukan yang memerlukan LATIHAN HARIAN DAN LATIHAN BERTUBI-TUBI, BEGITULAH JUGA MATEMATIK.
Selain membuat latihan yang banyak, pelajar juga harus membuat sesuatu masalah taraf soalan peperiksaan secara berulang-ulang. Tidak cukup sesuatu soalan bertaraf peperiksaan itu dibuat sekadar sekali dengan jawapan yang tepat dan tidak lagi diulangi penyelesaiannya kali kedua dan ketiga dan seterusnya. Anda dinasihatkan untuk membuat soalan yang sama dalam masa 4-6 minggu kemudian dengan cara penyelesaian yang pantas.
Dengan cara demikian, anda akan MAHIR dan CEKAP dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Pada 4-6 minggu kemudian, ulangi lagi kali ketiga dengan pantas. Mungkin masa yang diambil sekadar beberapa minit sahaja.
Pelajar sebaik-baiknya mempunyai dua buku rujukan. Jangan berharap semata-mata kepada buku teks sekolah. Pastikan buku rujukan digunakan sepenuhnya. Tandakan semua perkara-perkara penting. Di mana perlu, TULISKAN NOTA TAMBAHAN dalam buku nota atau buku latihan untuk membantu anda meningkatkan kefahaman. Jangan takut buku-buku tersebut mengalami kekotoran.
Pastikan pelajar telah hafal sifir. Cara menghafal sifir bukanlan perkara yang susah. Di mana sahaja masa anda terluang adakah dialog sifir dalam pemikiran anda. Adakan dialog pantas dalam pemikiran anda dan anda bisikkan atau lafazkan pendaraban sesuatu sifir. Jika ini diamalkan selalu, pasti sifir bukan menjadi satu masalah.
sumber-http://smkap-panitiamate.blogspot.com/2010/07/tips-cara-mempelajari-matematik-5r.html
Murid tahun 4 masih tak dapat kuasai soalan Bahagian B walaupun berkali-kali memberi penerangan.PKSR 2 minggu depan dah nak mula..
ReplyDeletepeksa lepas hri raya haji..
Deleteinfo yang amat berguna untuk murid-murid.
ReplyDelete